Bryllup på Samsø

Festival, flirt og frieri

På en ferie til Grækenland og i fuldmånens skær friede Henrik Kjærgaard til Dorthe Svinth. ”Jeg gik dog ikke på knæ for jeg er ikke 25 år længere. Man ved ikke, om man kan komme op igen,” griner Henrik. Dorthe sagde ja, og herefter gik bryllupsplanlægningen i gang.

”Samsø er et populært sted at blive gift, så man skal være i god tid. Selv gik vi i gang et år før, og blev faktisk overrasket over, at kirken allerede var optaget. Heldigvis var præsten meget fleksibel, så vi endte med både at få den kirke og præst på den dato, som vi allerhelst ville,” fortæller Dorthe.

Forrygende kage i fire lag

Brudeparret mødte hinanden på Samsø Festival for 10 år siden. Dorthe var på festival med en veninde, og Henrik var afsted med en ven til Dorthes fætter. Det var Henriks første besøg på Samsø. En sen aften skulle han cykle til Ørby. ”Er du klar over, hvor mørkt der er på Samsø? Du kører i grøften uden lygter,” formanede Dorthe. Henrik lånte Dorthes cykellygter, og det går an at påstå, at det tændte lyset i hans hjerte.

Henrik og Dorthe blev gift på Samsø 29. august 2020 kl. 16. Vielsen fandt sted i Nordby Kirke, og festen blev holdt på Flinchs Hotel. Valget faldt på Samsø, fordi parret har en tæt relation hertil. Især Dorthe har et meget langt kærlighedsforhold til Samsø: ”Første gang, jeg var på øen, lå jeg i min mors mave, og jeg er kommet her lige siden. Min familie holdt ferie her i mange år, og købte siden hus i Brundby”. Selv er hun på 20. år fritidssamsing med hus i Ballen, og flere fra familien har bosat sig på øen.

Parret valgte Flinchs Hotel som rammen for deres bryllupsweekend. Hotellet var til rådighed udelukkende for parrets gæster og havde netop de faciliteter, parret efterspurgte. Der var en lang liste med ønsker til bryllupsarrangementet, og brudeparret havde en god dialog med Kenn, som driver hotellet, og med hotellets kok. ”Vi havde særlige ønsker til menuen og blev mødt med imødekommenhed, forståelse og gode løsningsforslag. Vi er ret glade for mad og vores gæster ligeså, hvorfor menuen betød en del. Vi ønskede tre små fiskeretter, rødt kød med Samsø-grønt, dejlige oste med hjemmelavet knækbrød og endelig vores yndlingsrabarbertrifli. Det smagte himmelsk,” mindes Dorthe og Henrik i kor. Bryllupskagen var en vigtig brik i bryllupspuslespillet for Dorthe, som fik alle ønsker opfyldt. ”Jeg ønskede en fondantfri bryllupskage med marcipan, nødder og bær. Det klarede hotellet – i fire lag og helt forrygende både i smag og udseende.”

Hjemlighed og festlighed

”Vi følte det som at være en del af familien på Flinchs Hotel. Det var meget hjemligt og rart, der var fremragende mad og vin og fremragende stemning. Vores gæster var som køer, der kom på græs, da livebandet gik på. Vi havde nok alle savnet lidt fest i en tid præget af Corona. Alt blev afviklet sikkert og med afstand, også på dansegulvet. Der blev danset hele natten. Da klokken var tre, stoppede musikken, og de sidste gæster gik i seng kl. 03.30. Sikke en fest,” jubler Dorthe.

”Det var det tætteste, vi kom på at holde festen hjemme. Det var familiært og afslappende. Selv Dorthe slap sin indre kontrolfreak og overgav sig,” griner Henrik. Dorthe griner med, men tilføjer, at der jo også skal være styr på det – ikke mindst som brud. ”Brudebuketten skal være fin, håret skal sættes, brudepiger på plads, kjolen perfekt, noget nyt, gammelt og blåt skal huskes. Og så kommer jo lige alt det andet. Kirken skal pyntes, transport arrangeres, den lokale bryllupsfotograf skal bookes, bordkort kreeres og så er der bryllupskagen, som jeg tror, mange kvinder finder vigtig,” indvender Dorthe og afslører, at hun trods alt ikke overlod alt til tilfældighederne.

Dorthe tilføjer, at de blev mødt med så megen venlighed og fleksibilitet. ”Selv den lokale gartner og blomsterhandler, der lavede den smukkeste brudebuket, sørgede for at pynte kirken og bordene til middagen, og koordinerede med hotellet og kirken, uden vi skulle bekymre os om det”. Det nygifte par er ovenud tilfredse oven på deres veloverståede bryllup på Samsø.

Samsø kan det hele

Dorthe opfordrer alle, der skal giftes eller holde en stor fest til at tage til Samsø. ”Her er smukt, rammerne er i orden og du kan finde det niveau, der passer til din pengepung og din stil. Når gæsterne er ankommet, bliver de mindst en overnatning, og det sætter en fantastisk ramme for festen. Samsø kan levere til alle priser og til alle typer, uanset om du vil giftes i en kirke eller i bare tæer i bakkerne”.

Selv en polterabend kan klares på Samsø. Henrik blev overrasket af en gruppe venner, da han var ankommet til øen for et weekendbesøg. I en bus bestilt til lejligheden blev gruppen kørt til golfbanen i Besser. Efter en runde golf fortsatte de til en skøn champagnesmagning i Den Gamle Købmandsgård i Ballen, og bagefter ventede en lækker middag på Restaurant Skipperly.

Samsø i krystalkuglen

Parret bor i København K. De drømmer om på et senere tidspunkt i livet at flytte fast til Samsø. Dorthe føler sig heldig at have mødt en mand, der som hende har fået Samsø i blodet. ”Jeg bragte Samsø og Henrik bragte sine to døtre ind i forholdet. Jeg elsker hans døtre og hans døtre elsker Samsø, så alt er gået op i en højere enhed”.

Med den nuværende arbejdssituation og med datter i gymnasiet er det ikke realistisk for de to at have fast bopæl på Samsø. Men begge ser muligheder i på sigt at skabe egne jobs, og også gerne via det det store foreningsliv, der er på Samsø, bidrage til at gøre en forskel for Samsø og de, som bor på øen.

Dorthe slutter: ”Samsø er et skønt sted at holde fest eller ferie. Samsø kan noget særligt – øen er et mentalt refugium, men samtidigt sprudler initiativer og en idérigdom, som er omdrejningspunkt for iværksætteri. Vi ser, hvad fremtiden bringer, men det er sikkert, at fremtiden involverer Samsø”.

Find inspiration til at blive gift og holde bryllup på Samsø.