Vandretur – Asmindør Hage

Dejlig vandretur på Samsø.

• Turenslængde: ca. 3,3 km
  • Varighed ca. 1 timer
  • Fodtøj: Almindelige travesko
  • Bemærk, at den første del af turen foregår ad en stenet strand. Især området omkring Asmindør Hage kan være besværligt – men der er kun tale om en kort strækning.

Asmindoer-Hage

• Start ved den store P-plads lige udenfor Mårup Havn. På P-pladsen findes en orienteringstavle med informationer og kort over Nordby Bakker. Gå forbi havnen og videre frem ad stien langs den stenede kyst. I begyndelsen er skrænten grusgravsagtig, senere ændrer den karakter til mere afrundede bakker med karakteristiske ”fårestier”.
  • Efter ca. 1 km rundes Asmindør Hage og Tunø med Jylland i baggrunden dukker op. Gå ca. 400 meter længere frem til Busdalen, hvor et hjulspor fører op gennem bakkelandskabet.
  • Følg hjulsporet op gennem de bløde bakker til endnu en sluse overfor en lille sø.
  • Gå gennem slusen og til højre ad vejen. Lidt længere fremme passeres et hvidt sommerhus. Gå ca. 100 meter frem, drej til venstre og nyd udsigten udover Mårup Havn fra Højklit. Gå endelig ikke for langt ud på klinten på grund af nedstyrtningsfare.
  • Fortsæt lige frem ad stien og pas på i vådt føre, da den har en stejl passage.
  • Kort efter løber stien ud i en grusvej, der fører ned til havnen.

Bliv inspireret til endnu en vandretur på Samsø i menuen til højre.

Senest opdateret: 21. Jan. 2019 11:39

Vi bruger cookies

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.