Vandretur – Omkring Stavns Made

• Turenslængde: ca. 8 km.
  • Varighed ca. 2 timer.
  • Fodtøj: Almindelige travesko
  • Parker på P-pladsen ved flyvepladsen i Stavns.
  • Gå tilbage til vejen og fortsæt til højre langs med flyvepladsen og forbi dæmningen til Gammelholm. Nyd den flotte udsigt til øen Hjortsholm, den største ø i Stavns Fjord.
  • Gå ca. 600 meter tilbage ad samme vej og drej til venstre mod Alstrup ved pælen (rødpil). Undervejs på venstre hånd passeres Stenstuen – en lille høj med et dyssekammer. Strækningen til Alstrup kan være opkørt af landbrugsmaskiner og mudret i dårligt vejr.
  • I Alstrup drejses til højre ad den asfalterede vej mod Toftebjerg.
  • Gå gennem Toftebjerg og fortsæt ca. 500 meter ad Toftebjergvej (vejen mod Nordby). Kort efter at vejen begynder at svinge, og gå nedad, drejes til højre ad en ca. 1,4 km lang markvej, som løber ud i Staunsvej.
  • Ved Staunsvej drejes til højre. Gå gennem landsbyen ad vejen ved flyvepladsen. Hvis man ønsker at besøge den lille bådhavn i landsbyens sydlige udkant drejes til venstre ad Kastanjealléen – en 150 meter lang jordvej, som fører ned til “havnen”. Vejen er markeret med et skilt (offentlig sti).
  • Gå samme vej tilbage og fortsæt til venstre mod flyvepladsen – turens udgangspunkt.Turen omkring Stavns Made er også velegnet for cyklister, selvom det måske kan blive nødvendigt at trække nogle få steder undervejs.Det kan anbefales, at lave en afstikker op på Store Vorbjerg undervejs. Eller man kan i stedet for at parkere ved flyvepladsen bruge Store Vorbjerg-turen som udgangspunkt for turen omkring Stavns Made. Belønningen er i begge tilfælde et flot kig over Nordøen og Stavns Fjord området i klart vejr.
  • Ved en afstikker skal man efter ca. 500 meter ad den ca. 1,4 km lange markvej, som løber mellem Toftebjerg og Staunsvej, dreje til venstre ved pælen (rød pil).
  • Følg den afmærkerede og nogen steder ret stejle sti op til Store Vorbjerg – og gå samme vej tilbage til markvejen, hvor turen fortsættes.
  • Ved start af turen fra P-pladsen ved Store Vorbjerg, følges den afmærkede rute(røde pile) op til toppen. Nyd udsigten over Nordøen og gå gennem “slusen” og lågen til den anden side af bakken, hvor man ser Stavns Fjord området.
  • Gå tilbage igen og drej nu til venstre. “Nedstigningen” er stejl, så vær forsigtig. Følg de røde pile gennem sluserne. For foden af bakken følges skellet mellem markerne ud til markvejen mellem Toftebjergvej og Staunsvej.
  • Drej til venstre, dvs. modsat den røde pil mod Toftebjerg.Stavns-Made

Senest opdateret: 21. Jan. 2019 11:44

Vi bruger cookies

Her på sitet bruger vi cookies i forbindelse med bl.a. trafikmåling, for at kunne udvikle bedre og mere målrettede brugeroplevelser.

Ved at benytte sitet accepterer du brugen af cookies.

Læs mere om cookies her.