Natur & motion, Vandreture

Vandretur gennem Onsbjerg og Tranebjerg med udgangspunkt i Sælvig Havn

Dyret – Sambiosen – Tranebjerg – Kongehøjen – Onsbjerg

Turen starter i Sælvig Havn. Her går du igennem plankeværket i den nederste ende af parkeringspladsen. Her følger du stranden, som er en blanding af sand- og stenstrand. Når du kommer til SOS-skiltet, følger du markvejen.

Når markvejen deler sig, så følg den til højre hele vejen rundt indtil vejen deler sig i tre.

Følg anden vej på højre hånd, Præstegårdsvej. Her passeres “Dyret”, der hæver sig 51 meter over jorden og er sydøens højeste punkt. Under 2. verdenskrig havde tyskerne en udkigspost på bakken, men ellers har “Dyret” været samlingspunkt ved store folkemøder. Der er adgang til bakketoppen fra landevejene på både øst- og vestsiden. Hvis du går op på “Dyret”, vil du blive mødt af en mindesten over politiker og statistiker Poul Sveistrup (1848-1911).

Efter “Dyret” følger du vejen indtil når et kryds, her går du til venstre ad Vesterholms vej. Fra Bakkedraget, der med samsk overdrivelse kaldes “Alperne”, ser vi ind mod Samsøs “hovedstad”: Tranebjerg.

Forenden af “Alperne” drejer du lidt til højre, og følger den lille sti langs det grønne areal og skaterbanen hen til Sambiosen. Kryds parkeringspladsen og gå af den lille sti ved padeltennis-banen. Forenden af stien kommer du til en lille lukket villavej, den følger du rundt, indtil du når til Samsø Rådhus. Samsø Rådhus var indtil 2009 øens plejecenter. Ved Rådhuset går du til højre og følger Søtofte, når vejen deler sig, gå til venstre af Sygehusvej, som fører ned i midten af Tranebjerg.

I Tranebjerg kan du handle i byens mange forretninger eller nyde en dejlig frokost eller kop kaffe.
Det er også en by, som bugner af historie. Du kan fx besøge Samsø Museumsgård, der er en kopi af en gammel Nordby-gård, og rummer en rig oldtids- og almuesamling. Museumsgården og haven er hele sommeren igennem rammen om mange forskellige aktiviteter, f.eks. ”levende museum”, hvor der væves, spindes, kniples m.m., spillemandsmusik og viseaftner.

Fra Møllebakken i midten af byen har du fra toppen af vandtårnet en flot udsigt over store dele af sydøen. Børnene kan slå sig løs på den nye tarzanbane. Der er adgang til Møllebakken fra parkeringspladsen på Sygehusvej.

På vej ud af Tranebjerg for enden af Langgade møder du en af fem middelalderkirker på Samsø, Tranebjerg Kirke, hvis tårn regnes for at være landets største landsbykirketårn. Kirken rummer desuden flere flotte kalkmalerier. Den store lade tæt ved kirken blev opført ved middelalderens slutning og blev brugt til at opbevare det korn, som bønderne måtte aflevere i tiende. Senere blev laden brugt som ammunitionslager under Englandskrigen 1801-1814 og til opbevaring af illegale våben under 2. verdenskrig.

Forbi kirken på vej mod Onsbjerg passeres på venstre hånd øens politistation – Tinghuset. Følg Kongevejen hvor du længere fremme på venstre hånd går forbi Kongehøjen med et bronze-minderelief af Frederik VII, sat af Samsinger i 1866 som tak for Junigrundloven 1849. Fra højen er der vid udsigt over midtøen. Turen fortsættes mod Onsbjerg.

I Onsbjerg kan du tage en afstikker til Onsbjerg Kirke inden du fortsætter ud af Onsbjerg, til venstre ad markvejen ved Dæj Glovi Grill (Den glohede grill).

Følg grusvejen og gå mod højre når vejen deler sig. Bliv ved med at følge hjulsporene mod højre, henover markerne til du når stranden. Drej til højre tilbage mod Sælvig Havn – turens slutpunkt.

Digital synliggørelse af ruter på Samsø er støttet af Friluftsrådet med Udlodningsmidler til Friluftsliv.